اخبار

کاوشگر اینسایت ناسا سلفی پیش از مرگ خود را در مریخ ثبت کرد

یکی دیگر از کاوشگرهای ناسا، اینسایت، به روزهای پایانی عمر خود نزدیک می‌شود و به همین دلیل پیش از کاهش بیشتر انرژی، آخرین سلفی خود را در مریخ ثبت کرد.

کاوشگر اینسایت ناسا سلفی پیش از مرگ خود را در مریخ ثبت کرد

کاوشگر اینسایت ناسا: ناسا آخرین سلفی گرفته شده توسط کاوشگر مریخ «اینسایت» (InSight) را به اشتراک گذاشته است که نشان می‌دهد روی صفحات خورشیدی آن را لایه‌ی ضخیمی از گردوغبار و سنگ‌پوشه‌ی مریخ پر کرده است. انتظار می‌رود مأموریت این‌سایت در سال جاری به پایان برسد و بدین ترتیب، این فرودگر برای جمع‌آوری هرچه بیشتر داده‌های علمی به تمام قدرت باقی‌مانده‌ی خود نیاز دارد.

آژانس فضایی آمریکا در روزهای گذشته در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که این‌سایت احتمالا در پایان سال ۲۰۲۲ تمام عملیات خود را متوقف خواهد کرد. پایان مأموریت به دلیل مقدار زیاد گرد و غباری است که روی صفحات خورشیدی کاوشگر انباشته شده است و نیرویی را که فضاپیما می‌تواند جذب کند، محدود می‌سازد.

سطح‌نشین این‌سایت به مدت سه سال، روی مریخ فعالیت‌های متفاوتی انجام داده است، ازجمله از آسمان مریخ عکس می‌گیرد و از لرزه‌سنج خود برای تشخیص مریخ‌لرزه‌ها استفاده می‌کند. همچنین این فرودگر به مدت دو سال تلاش کرد تا از کاوشگر گرمایی «مول» (Mole) خود برای حفاری در سطح مریخ استفاده کند، اما با توجه به نوع خاک نرم محل فرود، تلاش‌ها نتیجه نداد و پیشروی عملیات این ابزار متوقف شد. این فرودگر همچنین بزرگ‌ترین فعالیت لرزه‌ای شناخته شده را در یک سیاره دیگر شناسایی کرد: زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵ ریشتر که در دل مریخ روی داد.

این فرودگر همچنین بهترین نگاه را به درون مریخ داشت و سامانه‌های زمین‌شناختی و لرزه‌شناسی را که امروزه در این سیاره فعال هستند، برای دانشمندان آشکار کرد. این‌سایت تاکنون ۱۳۱۳ مریخ‌لرزه را شناسایی کرده است و هنوز هم پیش از پایان عملیات علمی خود، می‌تواند تعداد بیشتری را شناسایی کند.

پایان مأموریت یک روند آرام بوده است. فرودگر قبلا به دلیل طوفان‌های گردوغبار مریخ در حالت ایمن قرار گرفته بود اما اقدامات تیم مأموریت کمک کرد تا مقداری از گردوغبار از روی پنل‌های خورشیدی پاک شود. این کار با ریختن عمدی خاک مریخ روی گردوغبار در جهت زدودن آن انجام شد اما به‌نظر می‌رسد که چنین اقداماتی فقط باعث تأخیر در امر اجتناب‌ناپذیر پایان مأموریت شده است.

این سلفی نهایی در ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) گرفته شده است و میزان گردوغباری را نشان میدهد که روی صفحات خورشیدی فضاپیما جمع شده است. این میزان گردوغبار بسیار بیشتر از چیزی است که در سلفی‌های اول و دوم فرودگر، در دسامبر ۲۰۱۸ و همچنین بین مارس و آوریل ۲۰۱۹ دیده می‌شد.

سلفی کاوشگرهای مریخ، تصاویر موزاییکی هستند که از چندین عکس به‌هم پیوسته تشکیل شده‌اند، که برای هر یک از آن‌ها نیاز است بازوی رباتیک حامل دوربین فرودگر، در موقعیت متفاوتی قرار بگیرد. بنابراین به گفته‌‌ی ناسا، با کاهش انرژی کاوشگر، تهیه‌ی پیچیده‌ی این سلفی‌ها، ارزش تخلیه‌ی بیشتر باتری را ندارند و بازوی رباتیک در این ماه به وضعیت استراحت خود منتقل می‌شود. بدین ترتیب هرچند چند ماه تا پایان مأموریت اینسایت باقی مانده است، ما احتمالا دیگر کاوشگر را در چنین نمای جذابی از مریخ نخواهیم دید.

در حالی که ناسا به‌تازگی هشت مأموریت در نقاط گوناگون منظومه‌ی شمسی، ازجمله مأموریت اینسایت را تمدید کرده است، اما «کاتیا زامورا گارسیا» (Kathya Zamora Garcia) معاون پروژه‌ی اینسایت ناسا خاطرنشان کرد که عملیات علمی فرودگر می‌تواند در اواسط جولای (اواخر تیر) به پایان برسد، هرچند آب‌وهوای مریخ غیرقابل پیش‌بینی است و می‌تواند این روند را تغییر دهد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا