اخبارتجارتتکنولوژی

نسل سیزدهمی Intel Raptor Lake

Intel Raptor Lake:

نمونه‌ی پیش‌تولید پردازنده‌ی نسل سیزدهمی Intel Raptor Lake توانسته است در بنچمارک غیر گیمینگ تا ۲۰ درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی نسل دوازدهمی پرچم‌دار سری Alder Lake ظاهر شود.

یک رسانه‌ی چینی فعال در حوزه‌ی فناوری می‌گوید به نمونه‌ی مهندسی یک پردازنده‌ی اینتل دسترسی پیدا کرده که مشخصات فنی مشابه پردازنده‌ی پرچم‌دار نسل سیزدهمی یعنی Core i9-13900 دارد. نکته‌ی جالب این است که نمونه‌ی مهندسی Intel Core i9-13900 از لحاظ سرعت کلاک کمتر از حد انتظار ظاهر می‌شود. در همین راستا رسانه‌ی EXP Review برای عادلانه شدن مقایسه، تصمیم گرفته نمونه‌ی مهندسی پردازنده‌ی نسل سیزدهمی را در فرکانس‌های ایزو (شامل تنظیم روی سرعت کلاک پایه‌ی بسیار کم ۱٫۴ گیگاهرتز) با پردازنده‌ی نسل دوازدهمی Core i9-12900K مقایسه کند.

در بسیاری از آزمون‌های چند تردی طراحی‌شده توسط EXP Review پردازنده‌ی نسل سیزدهمی Raptor Lake توانسته تا ۲۰ درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی Alder Lake ظاهر شود. البته این نتیجه خیلی برایمان تعجب‌برانگیز نیست؛ پیش‌تر بارها ادعا شده است که Raptor Lake حدودا ۲۰ درصد قدرت بیشتر نسبت‌ به Alder Lake دارد.

خبرگزاری تامز هاردور می‌نویسد با توجه به تصویر بالا، تعداد تردها در پردازنده‌ی Raptor Lake رشد ۲۵ درصدی تجربه کرده و شاهد افزایش قابل‌توجه ظرفیت کش L2 و کش L3 هستیم. شایعه‌ها می‌گویند Core i9-13900 مجهز به هشت هسته‌ی پرقدرت و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف است. به همین دلیل است که EXP Review اعتقاد دارد این نمونه‌ی مهندسی همان پردازنده‌ی Core i9-13900 است.

اینتل از پردازنده‌های نسل دوازدهمی به بعد استفاده از هسته‌های کاملاً یکسان را کنار گذاشته و همچون معماری آرم سراغ استفاده از دو نوع هسته‌ی متفاوت رفته است تا قدرت پردازشی بالا باشد و مصرف انرژی کاهش پیدا کند. ظاهراً تعداد هسته‌های کم‌مصرف در Core i9-13900 دو برابر بیشتر از تعداد این هسته‌ها در قوی‌ترین پردازنده‌ی نسل دوازدهمی است.

شایعه‌ها می‌گویند اینتل در نسل سیزدهم برای ساخت هسته‌های پرقدرت به‌جای ریزمعماری Golden Cove سراغ ریزمعماری جدید Raptor Cove می‌رود.

نتایج منتشرشده توسط EXP Review تا حدی شگفت‌آور است، حتی با در نظر گرفتن این که آزمایش انجام‌شده بسیار مصنوعی است و فاصله‌ی زیادی با شرایط در دنیای واقعی دارد.

کارشناس EXP Review می‌گوید حتی در فرکانس‌‌های ایزو، شرایط مقایسه برای پردازنده‌ی Raptor Lake عادلانه نیست. چون اولاً با نمونه‌ای مهندسی طرف هستیم که نسبت‌ به نسخه‌ی نهایی بسیار ساده‌تر است و ثانیاً نمونه‌ی مهندسی پردازنده‌ی Raptor Lake در مادربرد Z690 (متعلق‌ به نسل فعلی) بررسی شده است.

EXP Review می‌گوید مقایسه‌ی Core i9-13900 و Core i9-12900K را روی سیستم مجهز به مادربرد Z690، دو رم ۱۶ گیگابایتی G.Skill DDR5-5200 و کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3090 Founders Edition انجام داده است.

همان‌طورکه بالاتر اشاره کردیم پردازنده‌ی نسل سیزدهمی اینتل با اختلاف ۲۰ درصدی در اکثر آزمون‌های چند تردی غیر گیمینگ توانست سربلند بیرون بیاید. این پردازنده در آزمون‌های تک تردی نیز به شکل محسوسی جلوتر از رقیب نسل دوازدهمی خود بود.

متأسفانه EXP Review عملکرد پردازنده‌ها را در بنچمارک‌های مهمی نظیر Sandra 2021 و 7-Zip و X265 و POV-Ray و Blender و Cinebench بررسی نکرد. نگاهی به شماری از نمودارهای مربوط به بررسی EXP Review بیندازید تا بفهمید که پردازنده‌ی نسل سیزدهمی اینتل چگونه توانسته خودش را از پردازنده‌ی نسل دوازدهمی جدا کند.

گیمینگ مقوله‌ی متفاوتی است. سیستم مجهز به پردازنده‌ی Raptor Lake در بهترین حالت ۹ درصد عملکرد بهتر نسبت‌ به سیستم مجهز به پردازنده‌ی Alder Lake از خود نشان داد. در اکثر مواقع تفاوت بین عملکرد سیستم‌ها حدوداً دو تا سه درصد بود. بازی‌ها برخلاف بنچمارک‌های مصنوعی و اپلیکیشن‌ها، چندان به تردهای اضافی و کش‌های پرظرفیت‌تر Raptor Lake اتکا نمی‌کنند.

شایعه‌ها می‌گویند اینتل قصد دارد سرعت کلاک پردازنده‌هایش را در نسل جدید بالا ببرد. حتی شایعه‌ی جدیدی ادعا می‌کند حداقل یک مدل از پردازنده‌های سری Raptor Lake قرار است به سرعت کلاک ۶٫۰ گیگاهرتز دست پیدا کند. تاکنون هیچ پردازنده‌ای در کلاس لپ تاپ و دسکتاپ نتوانسته این سرعت کلاک را ارائه دهد. پردازنده‌های سری Raptor Lake حالت‌های پیشرفته‌‌ی جدیدی برای اورکلاک خواهند داشت.

انتظار می‌رود پردازنده‌های مرکزی سری Raptor Lake و مادربردهای سری ۷۰۰ اینتل در فصل چهارم سال ۲۰۲۲ عرضه شوند. این پردازنده‌ها در بازار با پردازنده‌های سری AMD Ryzen 7000 رقابت خواهند کرد.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا